Skip to main content

Nieuwe regels voor online ondernemen

Gepubliceerd op: dinsdag 24 mei 2022 | 9:31

Webwinkels en online platforms moeten de klant beschermen. Vanaf 28 mei 2022 gelden daar strengere regels voor. Zo moet het duidelijk zijn wat u online verkoopt, wat de prijs is en welke leveringstermijn van toepassing is. De Kamer van Koophandel (KVK) stelt een checklist beschikbaar waar u kunt controleren aan welke wetten en regels uw onderneming moet voldoen. Vanaf 28 mei 2022 voert de EU voor alle lidstaten nieuwe regels voor online verkoop in. Door deze regels kunnen consumenten veiliger online kopen in het buitenland. De regels gelden namelijk ook voor uw buitenlandse concurrenten van uw klant.

Nieuwe regels online verkopen
Zo moet elke (Europese) ondernemer voortaan:
- verplicht beoordelingen door consumenten controleren;
- inzicht geven in de zoekresultaten waarvoor hij betaalt;

en ook mag hij niet langer: 

- zelf beoordelingen verzinnen en (laten) plaatsen;
- of willekeurige prijzen verzinnen in van/voor-aanbiedingen.

Basisregels online verkoop
Als uw klant online diensten of producten verkoopt moet hij zich houden aan bestaande, wettelijke regels. Hij moet duidelijk zijn over:
- wie hij is;
- wat hij verkoopt;
- de prijs die hij vraagt;
- en hoe zijn klant moet betalen;
- hoe (snel) hij levert;
- de wettelijke bedenktijd;
- hoe zijn klant kan bestellen.

Meer weten: https://ondernemersplein.kvk.nl/regels-voor-online-verkoop/